Documentos de Trabajo del CETyS
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Browsing Documentos de Trabajo del CETyS by Author "Galperin, Hernán"
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- ItemAnálisis de los planes nacionales de banda ancha en América Latina(2012) Galperin, Hernán; Mariscal, Judith; Viecens, M. FernandaLa significativa inversión pública en el despliegue de nueva infraestructura de red y las ambiciosas iniciativas de gobierno para el desarrollo de los servicios de banda ancha son señales de un cambio respecto al consenso predominante durante los años noventa en el sector de las telecomunicaciones. ¿En qué medida este cambio representa un regreso al período anterior a la liberalización del mercado y la privatización de los principales operadores estatales? ¿Cuáles deben ser los objetivos de la intervención del Estado en el mercado de servicios de banda ancha, y cuáles son los instrumentos más adecuados para alcanzarlos? Este trabajo analiza estos interrogantes mediante un análisis comparativo de los objetivos, instrumentos y modelos de despliegue de red contenidos en los planes nacionales de banda ancha adoptados por países importantes de América Latina. Se identifican patrones comunes y diferencias entre los planes adoptados por los países de la región, así como respecto a las iniciativas adoptadas por los países desarrollados. Se intenta también contextualizar el análisis de dichos planes en el marco de procesos más amplios de cambio político en la región.
- ItemAnálisis del impacto económico y social del proyecto de ley de extensión de impuestos internos a productos tecnológicos y de informática y Decreto 252/09(2009-05) Galperin, Hernán; Katz, Raúl
- ItemBroadband prices in Latin America and the Caribbean(2013-10) Galperin, HernánThis study discusses the current situation and evolution of broadband service offerings in Latin America and the Caribbean. The primary source of data is the annual survey of broadband plans conducted by the Center for Technology and Society at Universidad de San Andrés since 2010. The survey encompasses all broadband plans (fixed and mobile) offered by service providers with over 10% of market share in the region’s most relevant markets (20 countries in total). The findings reveal a mature fixed broadband market in Latin America. While the cost per Mbps of advertised speed has dropped significantly between 2010 and 2013 (-58%), market entry prices have only dropped 11% over the same period. This indicates that fixed broadband operator prefer to compete on service quality rather than price in the middle and high-income segments of the residential market. Further, despite improvements in some price indicators, the gaps with OECD countries continue to be large. As an example, a 2.5Mbps connection in Latin America is, on average, three times more expensive than in the OECD. The findings also corroborate the opportunity to expand the market frontier with mobile broadband services. A price comparison with similar fixed access services reveals that mobile broadband is, on average, 23% cheaper. Yet the data is not conclusive as to whether mobile broadband prices exert pressure on fixed broadband prices. Also, an affordability analysis shows that, on average, Latin American users must spend six times as much as their OECD counterparts to purchase the same mobile broadband service package. The key potential offered by mobile broadband stems from the greater segmentation of broadband plans, which enables a better fit between user preferences and willingness to pay, particularly in the low-income market segment. Nonetheless, some of the observed segmentation strategies by mobile broadband operators warrant regulatory attention, as they may challenge basic principles about Internet network openness and lead to anti-competitive effects in the so-called OTT (over-the-top) market.
- ItemConnectivity in Latin America and the Caribbean: the role of Internet Exchange Points(2013-08) Galperin, Hernán
- ItemConvergencia tecnológica y armonización regulatoria : el caso argentino(2008) Galperin, Hernán; Cabello, Sebastián M."El presente trabajo analiza el estado de situación de la normativa Argentina de telecomunicaciones y radiodifusión desde el punto de vista de la necesidad de adecuación de estas normas a la creciente convergencia tecnológica del sector de comunicaciones. Encontramos que el entorno regulatorio en Argentina presenta tanto oportunidades como barreras para el desarrollo de redes y servicios convergentes. Como principal barrera se destaca la histórica separación entre los marcos jurídicos que ordenan al sector de radiodifusión y el de telecomunicaciones, que conlleva importantes asimetrías en cuanto a la regulación de servicios prestados sobre distintas redes y a problemas de coordinación entre reguladores semi-autónomos con competencias cada vez más difíciles de distinguir. Por otra parte, Argentina cuenta con un marco normativo moderno en lo que se refiere a servicios de telecomunicaciones que ha incentivado la entrada al mercado de nuevos operadores y el desarrollo de redes inteligentes en base al protocolo IP. En particular se destaca la existencia de una licencia única para prestadores de servicios de telecomunicaciones, que deja sin efecto la anterior clasificación de licencias por servicios y estimula el desarrollo e innovación en el mercado de servicios convergentes. Esto ha fomentado un mercado muy dinámico y competitivo en telefonía IP, acceso a Internet de banda ancha (incluyendo servicios inalámbricos de Wi-Max y Wi-Fi), y servicios complementarios sobre plataforma IP. Resulta interesante notar que entre los nuevos prestadores de estos servicios se encuentran empresas del sector de radiodifusión y del sector eléctrico, que han entrado al mercado aprovechando economías de ámbito y redes tendidas para otros servicios. Sin embargo, el estímulo de este moderno marco normativo del sector se ve limitado por la errática y discrecional aplicación de la normativa por parte de los organismos de control y diseño de políticas para el sector. Prueba de ello es la falta de instrumentación de reglamentos vigentes tales como el esquema de servicio universal, la desagregación del bucle local, la portabilidad numérica, y la supervisión de los acuerdos de interconexión, así como la discrecionalidad en el otorgamiento de licencias de telecomunicación y radiodifusión. Dicha falta de instrumentación se debe, en parte, al vaciamiento de funciones y continuas intervenciones que han sufrido los organismos reguladores, que dificultan la profesionalización de tareas y la consolidación institucional. La adecuación del marco normativo del país al fenómeno de la convergencia está por ello ligada íntimamente al mejoramiento de la calidad institucional de la regulación del sector."
- ItemEl dividendo digital y el futuro de la radiodifusión en América Latina(2008) Galperin, Hernán
- ItemInternet policy formation in Latin America : understanding the links between the National,the Regional, and the Global(2015-04) Aguerre, Carolina; Galperin, Hernán
- ItemLa conectividad en América Latina y el Caribe: el rol de los Puntos de Intercambio de Tráfico(2013-08) Galperin, Hernán
- ItemPrices and quality of broadband in Latin America: benchmarking and trends(2012-08) Galperin, HernánAfter several years of growing at rates close to 50%, the fixed broadband market in Latin America is beginning to show signs of slowdown, as a result of saturation levels in higher-income urban areas and low adoption among medium and low-income households. Expanding the boundaries of the fixed broadband market towards these households represents one of the main challenges for telecommunications policy in the region over the coming years. The results of this paper suggest that, in general, fixed broadband prices in Latin America remain above the thresholds that promote the widespread adoption of the service. In particular, a comparison with developed countries suggests that there is ample room for price reductions and improved service quality. The “typical” broadband plan in Latin America is 66% more expensive than in OECD member countries, while, on average, the price per Mbps of download speed in developed countries is seven times cheaper than in Latin America. In regards to the service quality offered in the region, the results show a significant improvement over the past two years. The average download speed of the “typical” plan in Latin America doubled from 2010 to 2012, from less than 2 Mbps to almost 4 Mbps. However, the quality of the “typical” plan in OECD member countries also doubled (from 10 Mbps to 20 Mbps) during the same period. As a result, the gap in terms of service quality that separates the two regions remained constant. On average, the quality of service promised in the “typical” broadband plan in the region is five times lower than that in developed countries. Evidence suggests that there are very diverse situations within Latin America’s broadband markets. While some markets have prices comparable to those in the OECD countries, in the less developed countries of the region prices are five to 35 times higher, depending on the price indicator considered. However, the trend indicates a steady decline in broadband prices, and a very significant decline in some of the less mature markets, which points to a moderate optimism regarding increased adoption in the medium term. In analyzing the relationship between broadband prices and income, the results indicate that, on average, a household in Latin America must make an effort seven times higher than an OECD household to pay for the “typical” broadband plan available in the respective markets. Bridging this affordability gap represents a major challenge for achieving high penetration of services in the region. Several countries in the region have recognized this challenge, undertaking infrastructure initiatives and regulatory changes to increase competition, and fostering the supply of basic connectivity plans. Finally, it is essential to review the tax burden on broadband services, which significantly impacts the prices analyzed in this paper. Different studies show that the contribution of broadband to economic and social welfare increases with the level of penetration. Faced with this evidence, current tax policies penalizing broadband adoption entail a reduction in future economic and social benefits for the inhabitants of the region.